Smart Senior och Scandorama i Andalusien

Den här resan är lite speciell. Den sålde nämligen slut på mindre än 24 timmar. 22 dagars långtidssemester till Andalusien med Scandorama, flyg, fem guidade utflykter, frukost och middag ingår. Tidpunkten, dvs mars månad, verkar ha passat många av våra medlemmar. Hade du inte möjlighet att åka med? Häng med på resan här och dröm dig med…

AV: TINA SVENSSON, SMART SENIOR

(senaste dagen överst)

Onsdag 8 mars 2017:

undefined

Det hade blivit dags för mig att lämna solen, värmen och alla glada Smarta Seniorer som hade två sköna veckor kvar på solkusten. Jag vill med solen kvar i sinnet passa på att tipsa om vår resa med Scandorama till Toscana med Bo Hagström i september – det kommer att bli en helt fantastisk resa det också! Platserna är begränsade så är du intresserad så rekommenderar jag dig att inte vänta för länge…

Efter frukost checkade jag ut och tog en taxi till flygplatsen. Det tog emot att lämna det varma och soliga väder, allra helst när jag visste vad som väntade…. Väl på flygplatsen blev jag varse om att det var en timmes försening. Hade jag vetat, eller kollat upp det, innan så hade jag stannat i solen en timme till. Men men, nu var det som det var. Jag stod ute och sög åt mig av varje solstråle jag kunde innan jag fick igenom säkerhetskontrollen. Som oftast så pep det om mig men när de sökt igenom mig så fick jag passera.

Shoppingen på flygplatsen var inte mycket att hurra för så jag satte mig och tog lite att äta och väntade på att tiden för mitt flyg skulle komma upp på skärmarna. Så äntligen var det dags. Äntligen för att jag nu redan var på väg hem. Inte äntligen för att lämna Spanien, men det har ni nog redan förstått. Av en annan resenär som också skulle till Sverige fick jag veta att det till helgen skulle det bli upp mot 28 grader. Och hemma hade det kommit massor av snö och var minusgrader. Vad hade du valt om du fått välja?

På flyget läste jag ut min bok, har nog aldrig läst en bok på så kort tid. Den var lättläst och underhållande. När vi landade väntade min man på flygplatsen med en bukett blommor, det var ju Internationella Kvinnodagen idag. Det var gulligt av honom. Ute var det kallt – och snöigt. Jag pulsade i mina gympaskor iklädd för lite kläder såklart. Vi hoppade in i bilen åkte raka vägen till min dotters hoppträning med ponnyn och överraskade henne där. Det var kul. Nu är jag hemma igen och även om jag saknar värmen och solen så är det alltid skönt att komma hem. Och ikväll får jag sova i min egen säng. Det ska bli skönt.

Det är en del medlemmar som ska iväg på samma resa som denna nu under mars och jag hoppas och tror att de får det minst lika härligt som jag haft det. Nu så, är min bloggtid över för den här gången och jag hoppas att du fått drömma dig bort en stund.

Tisdag 7 mars 2017:

Ännu en solig dag med riktig högsommarvärme. Underbart! Vid frukosten fick jag veta att vårt gäng själva organiserat ett besök till stadens marknad som var i Fuengirola idag. Kul att höra och se att de funnit varandra så fint på bara ett par dagar.

Själv gick jag tillbaka till rummet efter frukost för några timmars jobb. Men jag hade siktet inställt så här sista dagen att jag skulle ut och njuta av solen innan min resa hem imorgon. Jag tog en promenad till marknaden lite senare på dagen och där fanns mängder av saker att shoppa. Av de jag mötte från vår grupp hade en hel del gjort fynd! Skor, sjalar, badklakan, väskor, frukt, grönt och annat smått och gott. Ett par hade köpt fotbollskläder till sina sju barnbarn – vad glada de måste bli när de får dessa presenter!

Jag gick längs strandpromenaden och stannade för att sola en stund innan det blev för varmt och jag gick ner till strandkanten. Efter moget övervägande tog jag beslutet. Jag skulle bada. Hade jag badat i det isande kalla vattnet i poolen så vore det ju sjutton om jag inte skulle bada i havet. Det tråkiga är att jag inte har något bildbevis, men jag badade. Jag gjorde det, jag lovar! Det var uppfriskande… inte så att jag låg i och flöt men upp och ner, det var skönt. Senare när det började kurra i magen gick jag och satte mig på en uteservering och tog in squids. Väldigt krispiga och goda, med majonäs till.

Nu är jag tillbaka på hotellrummet för min sista lilla rapport från denna härliga resa. Det har varit en underbar vecka i många avseenden. Jag har fått träffa så många trevliga och positiva medlemmar och jag har fått njuta av värme och sol. Jag är tacksam. En av våra medlemmar som råkade ut för en stöld när vi var i Malaga ville gärna att jag skulle skriva om det. För i allt elände kom det ljus och så mycket värme. Av alla medresenärer, Scandoramas guider, hotellpersonal med flera. De har fått så mycket kärlek av sina medmänniskor som erbjudit sig att låna pengar och bara varit goda medmänniskor. Och de ser trots det som hänt ljust och positivt på sina ytterligare två veckor här i Andalusien. Allt löser sig, som de säger.

Jag tackar alla för en fin vecka och ser nu fram emot att komma hem igen till ett snöigt och kallt Sverige och till att träffa mina arbetskollegor på kontoret. Och nästa vecka åker jag och min kollega Malin till Göteborg för att träffa glada seniorer på mässan där. Det ser jag fram emot! Ha det gott och ni som stannar här – njut av era två härliga långa veckor ni har kvar. Och av varandra!

Vill även passa på att tipsa om vår medlemsresa med Scandorama till Toscana och med Bo Hagström, känd från Solens Mat. Det kommer att bli en oförglömlig resa – det vågar jag lova. Platserna är begränsade och endast en avgång…

Allt gott! /Tina

Måndag 6 mars 2017:

Vilodag från utflykter och idag kom den äntligen. Solen. Efterlängtad av många, liksom av mig. Och jag skulle chocka både mig själv och kroppen skulle det komma att visa sig lite senare denna dag.

Till frukost tog jag det jag alltid tar till frukost. Inga nya idéer här inte. En skål jordgubbsyoghurt med flingor, müsli och ett par katrinplommon. Till det en kopp kaffe med mjölk och ett glas juice. Men idag så bytte jag faktiskt juicesort och tog grapefrukt istället för apelsin! Nästa omgång är med två ägg, en bakad tomat och två skivor bacon, plus en skiva kall tomat. Sen avslutar jag med ytterligare en kopp kaffe och till den en croissant – så är jag redo för dagens äventyr!

Jag gick tillbaka till rummet och jobbade några timmar innan jag tog mig till poolen och lapade lite sol. Det blev varmt i solen och jag gick ner och doppade stortån i vattnet bara för att känna, och även om jag visste att det var kallt så fick jag ilningar i kroppen. Gick tillbaka och la mig tillrätta på solsängen en stund till och påbörjade mitt mentala arbete med att jag visst skulle bada. Så, när det gått en stund till så gjorde jag det. Jag bara reste mig och gick resolut fram till poolkanten och gick ner för stegen. Inte tänka, inte tänka. Bara fortsätt, var det jag intalade mig. Och vips så fick både jag en kroppslig och mental chock. Jag badade! Och det var INTE varmt… Kändes som att jag simmade i en isvak, ja en ganska så varm isvak då termometern nog skulle visat 16 grader i alla fall. Jag fick lite glada tillrop av herr och fru Bengtsson och Vivianne med sin make. Stolt gick jag tillbaka och värmde mig i solen. (Då jag inte hade någon som kunde fotografera mitt isbad så är det närmsta bevis jag kan komma mina blöta fötter från poolen till solsängen.)

Av de jag mötte denna dag så var det många som tagit en promenad i solen och en hel del hade även varit vid poolen. Alla lika glada över att solen äntligen var här. Som det ser ut i väderprognosen så ska det vara soligt och fint närmsta dagarna. Jag hoppas det stämmer och att det är sol imorgon för det är min sista dag innan jag lämnar dessa trevliga människor och reser hem till Sverige och vinter igen.

Söndag 5 mars 2017:

Jag drog bort gardinerna ut till balkongen och hoppades mötas av solens strålar. Och det gjorde jag! Det var en fin morgon och direkt efter frukost var det dags att bege sig till bussen för dagens utflykt till bergsbyn Ronda.

I hissen ner till lobbyn fick jag tipset att ta med mig en jacka, av ett par i vårt gäng som hört att det kunde vara kyligt där uppe, Ronda ligger nämligen ca 1200 m över havet. Så jag skyndade mig tillbaka till rummet och hämtade en jacka och la ner i ryggsäcken. Den var jag glad för när vi kom fram. Tyvärr blev det mer och mer moln ju högre upp vi kom längs den slingriga vägen. Vi hade alltså lämnat Fuengirola och solen… Men vi fick istället uppleva denna by, eller snarare stad, som vår guide Eva berättade var en av Spaniens äldsta städer.

Ronda är känd för sina hantverk, främst i trä, sina bakverk och den demiska granen Aminas Pinsappo som kan bli upp mot 30 meter hög. Här finns även den äldsta tjurfäktningsarenan där det idag endast är ett fåtal tjurfäktningar om året. Eva berättade en hel del intressant om tjurarnas uppväxt och hur de valdes ut till tjurfäktning men det lämnar jag till dig som är nyfiken att själv läsa vidare om på egen hand.

När vi nått fram till Ronda fick vi som ville följa med Eva ner till gamla staden, vilket nog var hela gänget. Vi gick över en bro som tog oss till den gamla delen. Utsikten var magnifik, hisnande. När man tittade ner fick jag nästan känslan av att falla. Häftigt men samtidigt lite läskigt.

Sen hade vi några timmar på egen hand att upptäcka stadens gränder. Och jag med mitt (obefintliga) lokalsinne höll mig nära det torg därifrån jag visste hur jag tog mig tillbaka till samlingsplatsen. Jag tog en kaffe och ett väldigt gott, men garanterat lika onyttigt, bakverk med choklad i. Fortsatte att upptäcka staden och efter någon timme satte jag mig inne på en bodega och tog gambas pil-pil (räkor stekta i olja, vitlök och chili) och ett glas vitt vin.

Det var dags att bege sig tillbaka till samlingen för bussfärden hem. Efter en del räknandes fick vi till slut ställa oss på led, två och två, för att säkerställa att alla var på plats. Och det var vi. Skönt. Vi tog en annan väg ner och fick då se mängder av olivodlingar, apelsin- och citronträd. Många var lite trötta efter dagens stora mängd friskluft och jag såg några som slumrade till på vägen hem. Det tar på krafterna att vara 1200 meter över havet. Ju längre ner vi kom ju mer sken solen och när vi klev av bussen så var det 8 grader varmare (ca 20 grader) jämfört med i Ronda.

Då Catarina, vår guide som har ryggskott, fortfarande inte är helt bra så flyttas de två utflykterna till Mijas och Gibraltar fram till senare under de veckor som alla utom jag har kvar här i Fuengirola. Tråkigt tycker såklart jag som åker hem på onsdag men övriga gänget tycker nog att det var ganska skönt att få ett par dagars ”ledigt” från aktiviteter. Så imorgon får vi hoppas att väderprognosen håller och att vi får och ca 18 grader varmt med sol och lite moln, men utan regn. Det är i alla fall definitivt myggfritt.

Lördag 4 mars 2017:

Efter regn kommer solsken - så är det, så imorgon blir det sol! Men tyvärr stämde väderprognosen och vi fick en blöt och blåsig lördag.  Jag valde att sätta mig på ett trevligt kafé precis utanför hotellet för att kolla Facebook och jobba lite, ville inte gå längre än nödvändigt en dag som denna. Beställde in en cappuccino. Någon halvtimme senare blev det en till, allt för att inte behöva lämna värmen inomhus. Jag träffade på ett par av ”oss” på samma kafé som nog, liksom jag, passade på att använda det fria wi-fi som erbjöds. Jag såg även några tuffingar som trotsade vädret och gav sig ut på en promenad.

När jag tillbringat några timmar drickandes mina cappuccinos och samtidigt passat på att se när vår galopphäst tävlade i Dubai, gick jag upp till hotellrummet igen. Tog fram min pocketbok, som jag köpt på Arlanda innan vi åkte, och la mig på sängen och läste. Det var riktigt lyxigt att ha den möjligheten att få lägga sig och läsa mitt på dagen. Hemma tar jag mig sällan tid till att läsa böcker. Tyvärr.

Någon timme senare blev jag rastlös. Igen. Kom på att jag hade ett badkar. Jag älskar att bada badkar! Så, jag tappade upp vatten och hade i massor med duschgelé och hoppade ner i det skummiga vattnet. Mycket skum ska det vara. Att bada mitt på blanka dagen… Lite tokigt kändes det faktiskt. Jag gillar tokigt.

Nu är jag tillbaka på samma kafé, bara för att kunna skriva detta och komma åt wi-fi. Snart är det dags för middag och sen blir det tillbaka till min bok. Jag ser fram emot det. Och jag ser även fram emot att det ser ut att bli sol imorgon. Då vi ska till Ronda.

Hej så länge!

Fredag 3 mars 2017:

Denna dag visade sig bli en dag innehållandes ett mysterium. Två av resenärerna, herr och fru Bengtsson, hade inte checkat in på hotellet. Men de var båda med ombord på flyget från Stockholm och de hade även åkt med oss i bussen till hotellet…

Direkt efter frukost var det dags att bege sig till bussen för dagens utflykt till Malaga. Catharina från Scandomara mötte upp i foajén och berättade att dagens guide istället för henne var Magdalena. Hon berättade också för mig att det visat sig att två av resenärerna, herr och fru Bengtsson, saknades. Det gav en obehagskänsla som jag funderade på under bussturen in till staden.

Ombord på bussen satt jag bredvid en trevlig dam vars man blivit förkyld och låg kvar på hotellrummet. Vi fick alla varsin karta med en blåmarkerad rutt som vi skulle promenera tillsammans. Magdalena gick igenom de olika ”stationerna” och berättade en del om dem. Under vår promenad passerade vi bland annat Rådhuset, Malagamuséum, Picassomuséet och många andra fina platser.

När vi skulle ta lite bilder på borgen så frågade jag damen jag haft brevid mig på bussen om jag fick ta kort på henne och hennes väninna, vilket de gärna ställde upp på. För att jag skulle komma ihåg vad de hette så bad jag om deras namn. Bengtsson, Inger Bengtsson. Det vara alltså HON och hennes (nu förkylda) man som var det försvunna paret. Oj, vad jag blev lättad! Det hade blivit lite stökigt vid incheckningen på hotellet som lett till att de noterats som ej incheckade. Men nu var mysteriet löst, skönt!

Vädret var till en början lätt soligt för att senare bli mulet och även bjuda på lite regn. Vi avslutade den blåmarkerade slingan med ett besök i saluhallen där det såldes färsk fisk, grönsaker, kött, tapas och frukt. Ett kilo jordgubbar kostade endast 1 Euro! Jag köpte ett halvkilo i en av de diskar där det stod spanjorer och där gubbarna var små, tänkte att det var de som smakade mest. De var inte jättesöta men goda, en smak av sommar! Efter mitt inköp tappade jag bort gruppen och kände mig vilsen. Inte helt oväntat då mitt lokalsinne är i princip obefintligt. Men jag är van så jag tog det lugnt. Vi skulle inte ses igen förrän tre timmar senare då vi skulle besöka Picassomuséet, så jag hade gott om tid att irra runt i stadens gränder. Tog mig ett par tapas till lunch innan det var dags för mig att börja lokalisera mig till muséet. Det tog sin lilla tid och jag kom tillbaka till samma torg ett par tre gånger innan jag hittade rätt.

Picasso var en ambitiös man som målade fram till ett år före sin död 1973, då 92 år gammal. Efter besöket på muséet var det dags att så sakteliga dra sig till bussen för hemfärden. Regnet som föll när vi lämnade muséet avtog och när vi stod och väntade på bussen sken solen från en klarblå himmel.

Imorgon är det en ”vilodag” för gruppen då det inte är några organiserade utflykter inplanerade. Enligt väderprognosen ska det bli regn så för många kanske det blir en dag med en god bok.

Missa inte filmen från dagen på vår Facebooksida!

På söndag är det en tur till Ronda som står på schemat. Förhoppningsvis i solsken. Vi hörs snart igen!

Torsdag 2 mars 2017:

Vi vaknade till solens ljus och dagen har verkligen bjudit på sommarvärme med ca 20 grader. På frukostbuffén fanns mycket att välja på; yoghurt, flingor, många sorters pålägg, smörgåsar, ägg, bacon, frukt, juice och kaffe såklart – och mycket mer. Mätt och belåten kunde man sedan göra lite vad man ville då utflykten till Marbella inte var förrän kl 14.00. Något jag tror att de sent anlända resenärerna från Göteborg och Köpenhamn uppskattade extra mycket.

De allra flesta tog sig nog en promenad längs den fina strandpromenaden, strosade i strandkanten, tog en kaffe och åt lunch i den sköna solen. Vissa intog en solsäng vid poolkanten och lapade sol. Själv unnade jag mig också en stund vid poolen och fick bevittna en tuff dam som var först i vattnet. Hon visade sig vara från Sundsvall och det var inte mer än ca 16-17 grader i vattnet. När ett gäng från södra Sverige, sannolikt från Göteborgstrakten och Skåne om jag ska tro dialekterna, fick höra och se att Sundsvallskvinnan hoppat i så kom de raskt efter. Men det var kallt fick jag höra. Jag blev tillfrågad att hoppa i men tackade vänligt men bestämt nej… jag vill nog åtminstone ha 20 grader för att tycka att det är badbart.

Klockan blev 14 och det var dags att samlas för att kliva på bussen in till Marbella och rundvandring med vikarierande, men mycket kunniga, Eva. Vår ordinarie guide Catarina hade på kryckor tagit sig ner till samlingen men kunde inte åka med pga sin onda rygg. Själv stannade jag på hotellet denna dag för att jobba. Men imorgon är det dags för ny utflykt och då till Malaga för en stadstur och ett besök på Picassomuséet. Då planerar jag att åka med.

Onsdag 1 mars 2017:

Det var en tidig morgon men jag insåg snabbt att jag långt ifrån hade varit uppe tidigast av det gäng som åkte med på resan. Någon kom från Sundsvall och de som jag hörde kom längs ifrån var ifrån Härnösand. Sannolikt fanns det andra som hade varit upp ännu tidigare… Och i natt anländer de som reser från Landvetter och Köpenhamn och då blir vi full styrka på 52 personer.

Flygresan från Arlanda till Malaga gick fint. Jag hamnade bredvid två härliga personer från Västerås, Monica och Tommy. De var inte inte medlemmar i Smart Senior men blev nyfikna och det slutade med att jag fixade medlemskap i Smart Senior åt dem direkt via flygets Wi-Fi. De skulle iväg på väg fem veckors golfresa och när jag berättade om vår Italienresa med Scandorama till hösten och Bo Hagström så lät det som om vi kanske skulle ses där – nu när de är medlemmar! Kanske skulle vi återses redan i juni på golftävlingen Good Life Open.

Vi landade sånär som på tio minuter enligt tidtabell. Utanför ankomsthallen väntade Gustav från Scandorama. Han hade fått hoppa in istället för Catarina som vaknat med ryggskott. När alla 30 seniorer var på plats klev vi ombord på bussen som, under viktig bra och information från Gustav, tog oss till vårt hotell Las Palmeras som är beläget precis vid strandpromenaden och båthamnen i Fuengirola.

Redan under bussresan fick jag en positiv känsla om att det här kommer att bli en bra resa. Många reser två och två, vissa ensamma. Men det var ett öppet gäng och man såg och hörde direkt okända människor ta kontakt med varandra. Riktigt härligt!

Incheckningen för rummen var inte förrän kl 15 men de allra flesta av oss fick sina rum redan när vi ankom vid 12.30-tiden. Jag själv och några med mig fick ställa in bagaget i bagagerummet och bege oss ut på stan för en första check. Själv var jag hungrig då jag inte ätit lunch och gick och tog mig ett par tapas i den varma härliga solen. Köpte lite vatten och gick tillbaka till hotellet och fick då tillgång till mitt rum. Jag hade turen att få en fantastisk utskikt, tror det var många med mig då de flesta rum har havsutsikt. Nu ska jag jobba en stund för att senare ikväll gå och äta middag med hela gänget. Men det blir en tidig kväll ikväll, känner jag redan nu.

undefined

Imorgon väntar en utflykt till Marbella. Ha det gott så länge!