Motion den ypperliga medicinen

undefined

Kroppen är gjord för att röra på sig! Men det måste inte alls vara stenhårda pass på gymmet eller långa turer i löpspåret för att det ska ge effekt, tvärtom. All forskning visar att vardagsmotionen har stor positiv inverkan på hälsan.

Framförallt när vi kommer upp lite i åren. För att förklara alla positiva effekter som motion har på kroppen skulle man behöva flera hundra sidor. Det finns nästan inget som inte blir bättre av att vi rör på oss. Förr trodde man till exempel att personer med artros mådde bäst av att vara stillasittande. Idag vet man att tillståndet förbättras med hjälp av rörelse, men den måste naturligtvis vara anpassad utifrån person och situation. Om du är drabbad av artros kan du be din sjukgymnast lägga upp ett individuellt träningsschema för dig.

Ju mer vi rör oss desto mer energi gör vi av med. Vi blir smalare, hjärtat pumpar effektivare och det ökade blodflödet stimulerar nybildningen av blodkärl. Risken för hjärt- och kärlsjukdom minskar. Likaså risken för benskörhet och depression. Endorfiner, som får oss att känna oss glada och nöjda, frigörs.

Forskningen visar också att stillasittande är skadligt för oss. Långt mer än vad man förut trott. Satsa på att röra dig åtminstone 30 minuter om dagen. Det behöver inte vara sammanhängande, du kan dela upp det i tre pass om 10 minuter. Cykla, gå, promenera eller simma.

Trädgårdsarbete eller lek med barnbarnen räknas så klart också. Gör det som är roligt. Om du lider av högt blodtryck kan det vara bra att checka av med din läkare vilken typ av motion som är bäst för dig. Var också noga med att mäta ditt blodtryck regelbundet.

KOM IGÅNG
• Ta trapporna i stället för hissen
• Gå av en hållplats tidigare
• Umgås med barnbarnen. Små människor är ständigt i rörelse. Bara att hänga på!
• Prova dig fram. Låt kroppen vänja sig vid den ökade aktiviteten. Börja med korta stunder och låg intensitet, som till exempel 10 minuters   promenad.
• Stäm promenadträff med vänner. ”Walk and talk” är både roligt och nyttigt.
• Använd hälsoappar i din mobil eller ett aktivitetsarmband för att mäta hur många steg du har gått.

SMART SENIOR • EXTRA SMART NR 3/2016 • AUGUSTI 2016

Våra partners

Silverpartners

Webbpartners

Visa fler partners >