Gancia Prosecco Brut – ett tidlöst koncentrat av italiensk livsstil

Kära bubblor har många namn. I Frankrike har man sin champagne och i Spanien dricker man sin cava. I Italien stoltserar man med proseccon, den mousserande variant som allt fler har fått upp både ögon och smaklökar för under de senaste åren.

Den ursprungliga banbrytaren för proseccon är Gancia, ett vinhus som grundades i mitten av 1800-talet i norra Italien. Redan 1865 producerade man det allra första italienska mousserande vinet och under årens lopp har man behållit sin ställning som en av de främsta italienska producenterna av prosecco.

Proseccon är ursprungsskyddad, precis som champagnen är i Frankrike, och är därför också kringgärdad av strikta geografiska regler och vid produktionen. Druvan som används vid fram­ställningen heter glera och odlas i Veneto-regionen i Norditalien.

Grundfilosofi att ta med sig Men den klassiska proseccon från Gancia är inte bara produkten av högklassiga glera-druvor som odlats på kontrollerade gårdar, utan också resultatet av ”ieri”, ”oggi” och ”domani”. Det vill säga en grundfilosofi att ta med sig sin kunskap från igår (ieri), förvalta den idag (oggi) och utveckla den för morgondagen (domani). Detta är vinhusets väl beprövade sätt att skapa tidlösa drycker. Det må låta som en klyscha, men Gancias prosecco är i sig ett koncentrat av den italienska livsstilen – det goda livet är målet med livet. 

På Systembolaget har Gancia Prosecco Brut fram till nu funnits i halvflaska och den har blivit en riktig storsäljare. Förmodligen tack vare sin friska, fruktiga smak som är kännetecknande för en klassiskt bra prosecco. Färgen är blekt strågul och doften har toner av grönt äpple, mandarin och vingummi. Gancia Prosecco passar bra till skaldjur, fiskrätter och givetvis som sällskapsdryck. För dig som vill prova ”ursprungs-proseccon” i lite större skala finns den nu också som 75 cl-flaska i Systembolagets beställningssortiment. För att beställa enklare är ett tips att gå in på den egna beställningssidan ganciaprosecco.se

undefined

SMART SENIOR • EXTRA SMART NR 1/2016 • FEBRUARI 2016